Photobucket

Wednesday 3 September 2014

Susahnya mencari kerja

Base on tajuk di atas memang aku merasakan sangat susah untuk mencari kerja sekarang. Tambah-tambah lagi kalau kita tinggal di kawasan yang tak berapa nak maju dan kawasan yang kecil.

Cuba kita tengok sekarang ni.berapa ramai graduat yang hidup menganggur. Adakah disebabkan terlalu memilih pekerjaan ataupun gaji yang ditawarkan tak setimpal dengan kerja yang kita lakukan?

Aku kini sedang menghadapi situasi itu sekarang.

Penganggur!!!

Itulah title aku sekarang.

Hmmmmmm....

Bagi akulah kan, kerja aku tak adalah terlampau memilih tapi atleast biarlah kena dengan jiwa aku sikit walaupun tak banyak. Bila lama-lama aku buat kerja tu surela aku jadi suka kan. 

Yup memang kalau kerja yang kita suka kita tak akan kisah dengan semua kerja yang kita lakukan. Tapi janganlah pula ada orang yang ambil kesempatan di atas kerajinan kita itu. Kerja yang diberikan kepada kita terlampau banyak sehingga kerja yang sepatutnya orang lain yang buat kita terpaksa buat.  Kalau sesekali terjadi masih boleh diterima tapi kalau da hari-hari  macam mana. Kepercayaqn diberi kepada kita untuk melakukan itu dan ini tapi gaji? Terasa makin lama makin dibuli.

Memang itu adalah pemikiran negatif. Disebalik negatif itu yang positifnya tetap ada.kita boleh belajar lebih banyak dari orang lain. Kita lebih mengetahui dari orang lain. Tapi....bagi aku semua tu tak berguna jika apa yang kita lakukan dan keputusan yang kita pilih tak memuaskan hati-hati insan yang tak berapa nak mempunyai hati. Stresskan? Memang sangat- sangat stress. Pegi kerja, tengah bekerja dan balik kerja menangis..haha giler cengeng kan.tapi itulah hakikatnya bila hari- hari dimaki dan tak dihormati. Memang aku akui kerja di mana-mana sahaja akan menghadapi stress tapi situasi stress itu mungkin berbeza. Tambah kalau kilau kita bekerja dengan bangsa cina. Dahla tangga gaji pekerja melayu dan cina jurangnya amat besar.kerja pun sama juga. Serik rasanya nak bekerja dengan bangsa mereka lagi.

Hope dapatlah aku bekerja dengan sektor awam. Alhamdulillah exam spa baru-baru ni aku dah lulus.hanya menunggu interview.hope aku berjaya juga. Then coming soon ada exam lagi satu.spa juga tapi pangkat lebih besar. Semoga aku lulus juga. Insyaallah.

Sesungguhnya aku yakin rezeki itu ada di mana-mana dan semuanya sudah dirancang oleh maha esa.

No comments:

Post a Comment

komen anda dihargai